Z serii Obrazy istnienia, 2015
26.06.2017 w Galerii Bałuckiej w Łodzi otworzyłem wystawę artystki pt. Małgorzata Wróbel-Kruczenkow. Pomiędzy intymnoscią a nieobecnością istnienia. Ekspozycja dotyczyła problematyki malarstwa, rzeźby w aspekcie instalacji fotograficznej i zdjęć rodzinnych. Starałem się odpowiedzieć na pytanie, co łączy dwa cykle malarskie z rzeźbą i z fotografią?
Trypytyk, z serii Obrazy intymne, 2013-2014
Z serii Obrazy istnienia, 2015
Z serii Obrazy istnienia, 2015
Z serii Obrazy istnienia, 2015
W katalogu do ekspozycji w tekście pt. Gdy malarstwo, poprzez fotografię, prowadzi
do…. napisałem: "Wśród intymnych obrazów na środku
sali wystawowej usytuowana jest bardzo mocna w wyrazie rzeźba Obecna nieobecność, która, tym razem już
bez parawanu, nawiązuje dialog z malarstwem mogącym oswoić czy zneutralizować
grozę wizerunku po śmierci. Oczywiste jest tu nawiązanie do późnej twórczości
Aliny Szapocznikow. Dramat śmierci przeżywała nie tylko w tworzonych rzeźbach,
ale sama zmagała się, jak niebawem okazało się, ze śmiertelną chorobą. Drugim odwołaniem
przy powstaniu tej pracy były zdjecia Konrada Kuzyszyna z końca lat 80., kiedy
w Collegium Anatomicum Akademii Medycznej w Łodzi fotografował preparaty
anatomiczne. Efekt cyklu Kuzyszyna jest turpistyczny, jeśli nie upiorny, i w
swej dalszej konsekwencji nie mógł do niczego odkrywczego doprowadzić ani
artysty, ani jego kontynuatorów. Był, więc aporią sztuki krytycznej.
Jako swoisty appendix do tej
wystawy pokazujemy także kilka prac z instalacji Tożsamość genetyczna (2016), będących obiektami fotograficznymi, w
których artystka wykorzystała fotografie rodzinne kobiet umieszczając je na
sześciennych kostkach, co przypomina niektóre prace Tadeusza Kantora z lat 70. (Portret Matki, Autoportret). Cykl Wróbel-Kruczenkow
jest metaforą ludzkiego losu i jego zmienności."
Jej twórczość poznałem w 2015 roku kiedy zdobyła Grand Prix na III Piotrkowskim Biennlae Sztuki. W tym roku inna jej praca Tożsamośc genetyczna, ale w wersji, bliżej twórczości Christiana Boltanskiego, niż reprodukowna poniżej, znalazła się na wystawie IV Piotrkowskimego Biennale Sztuki. A konkurencja była bardzo duża.
K.Jurecki, Pamięć, trwanie obrazu. Rzeźba czy malarstwo?
Okładka
Tożsamośc genetyczna, 2016, instalacja fotograficzna
Prezydent Piotrkowa Krzysztof Chojniak wręcza nagrodę Małgorzacie Wróbel-Kruczenkow, 2015
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz