JURECKIFOTO Blog jako lustro pamięci i notatnik (szkicownik). Poświęcony jest sztuce i fotografii oraz ich implikacjom, wynikającym z życia. Najczęściej piszę o fotografii, czasem o filmie i teatrze. Niekiedy publikuję własne prace. Ważny jest dla mnie potencjał krytyczny w stosunku do mass-mediów i oficjalnej polityki kulturalnej państwa © KRZYSZTOF JURECKI, wszelkie prawa zastrzeżone, all rights reserved
Szukaj na tym blogu
wtorek, 2 listopada 2021
Wystawa w MS2 w Łodzi, recenzja w 87 nu-rze "Formatu", rozmowa w Muzeum Sztuki o Urszuli Czartoryskiej i mojej książce
niedziela, 15 sierpnia 2021
The Specter of Life of Marcin Mirosławski, 2021
fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski fot. M. Mirosławski |
W czasie korespondencji na Messengerze z M. Mirosławskim napisał mi przekonujące dla mnie słowa: "THE SPECTER OF LIFE – jest czymś w rodzaju pamiętnika z mojego życia w 2020 roku. Wyjaśnienie dlaczego on powstał oraz dlaczego zacząłem z powrotem fotografować: Pewnego dnia otworzyłem szeroko oczy i dostrzegłem, że świat który znam i który współtworzyłem został kompletnej zniszczony. Wartości, uczucia oraz wierzenia które były dla mnie najważniejsze uległy całkowitemu rozpadowi. Pogrążyłem się w głębokim śnie gdzie nic nie miało sensu. Całe życie myślałem, że takie sytuacje mogą spotkać każdego tylko nie mnie. Myliłem się. Zacząłem szukać sposobu aby się przebudzić. Po bardzo długim czasie postanowiłem wrócić fotografowania. Fotografia stała się dla mnie czymś w rodzaju fototerapii. SPECTER OF LIFE jest czymś w rodzaju pamiętnika jak również prywatnego dokumentu z mojego życia. Jest to projekt długo terminowy który planuje tworzyć przez całe swoje życie. Projekt THE SPECTER OF LIFE będę kontynuował do koca życia." (Messenger, 04.08.21).
wtorek, 6 lipca 2021
Kilka refleksji o XX Fotofestiwalu w Łodzi (czerwiec 2021). Czyli jak wyemancypowała się przeciętność... i rozwinęła cenzura
Andrzej Różycki. Przejęcia, fot. K.Jurecki |
Andrzej Różycki. Przejęcia, fot. K.Jurecki |
Plakat Jude pt LDZDEATH, fot. K. Jurecki |
Od lewej praca Marka Domańskiego, w centrum instalacja Piotra Zbierskiego, fot. K. Jurecki |
Malarstwo Pawła Hajncla w formie instalacji, fot. K.Jurecki |
Rzeźba Andrzeja Miastkowskiego, fot. K. Jurecki |
Artur Chrzanowski, instalacja na wystawie FULLSCREEN. Presja obrazu |
Wystawa Bogdana Konopki w galerii Imaginarium, fot. K. Jurecki |
Wystawa Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii, MS2 w Łodzi |
niedziela, 30 maja 2021
XXIV Międzynarodowy Konkurs Cyfrowej Fotokreacji „CYBERFOTO 2021" (07-28.05.2021), ROK Częstochowa. Kurator: Sławomir Jodłowski
Płynność formy, połączona z onirycznością typu nie tylko filmowego |
Aktualność chwili oraz krytyczne podejście do wizerunku współczesnej kobiety |
Zaskakujące prace - między ludzkim a.... nieludzkim |
Czy te prace straszą? Raczej ostrzegają |
Czy to nowy problem obrazu cyfrowego? |
https://www.facebook.com/126962597370647/videos/193755012567129
https://www.facebook.com/126962597370647/videos/809625406339975
https://www.facebook.com/126962597370647/videos/2210930672370547
Za rok spotkamy się na jubileuszowym XXV konkursie i przede wszystkim wystawie. Ona jest najważniejsza, podsumowuje to, co było istotne. Można ją porównać z innymi najnowszymi wystawami z problematyki cyfrowej, np. Obrazy cyfrowe/Digital Images z MGS w Łodzi (maj 2021), gdzie problematyka była nieokreślona, także w tytułowaniu prac na stronie galerii, z błędem gramatycznym (Obrazy, które nie można zobaczyć), ale co innego jest ważniejsze. Były to zasłonięte obrazy na płótnie, mające tyle wspólnego z cyfrowością co towary na półkach sklepowych, z umieszczonym na nich kodem QR. Żenada...., oczywiście pseudocyfrowa.
sobota, 20 marca 2021
Kultura vs celebryci. Słów kilka à propos łódzkiej filmówki
Z wielką uwagą czytam wszelkie doniesienia i komentarze na temat wydarzeń, jakiemiały miejsce w PWSFTiT w Łodzi. Jestem oburzona i zniesmaczona !!!Ale nie jestem zdziwiona!Analizując opisane przez absolwentkę łódzkiej filmówki p. Annę Paligę szokującewydarzenia, trzeba spojrzeć na nie w szerszym kontekście zmieniającej sięobyczajowości, sankcjonowanej przez media, które we własnych, ściśle określonychcelach politycznych przyzwalają na tego typu zachowania. Te same media potępiająteraz wydarzenia opisane przez p. Annę Paligę, dla której jestem pełna podziwu zadeterminację i odwagę.Ale czym różnią się przywołane zachowania wykładowców filmówki od tego, co oddługiego już czasu otacza nas na co dzień?Od języka p. Marty Lempart i uczestników kolejnych protestów, od słownictwakierowanego do wszystkich o innych przekonaniach politycznych?Czym różnią się cytowane przez p. Annę Paligę słowa „pierdolona ku..a” od ”PIS-owskie ku..y” jednego z uczestników kolejnego protestu i od „wypierd…ć” p.Lempart?Ja miałam szczęście studiować na uczelni, na której wymagano dużej kulturyosobistej i wzajemnego szacunku zarówno od wykładowców, jak i od studentów.Wulgarne zachowania nie przyszłyby nikomu do głowy. Ten sam Instytut HistoriiSztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim równocześnie ze mną ukończył MariuszGrzegorzek.Z przerażeniem obserwuję przemiany kulturowe i obyczajowe ostatnich lat. Agresjasłowna (i fizyczna) stała się normą nie tylko na wyższych uczelniach, ale i wprzestrzeni publicznej przy przyzwoleniu niektórych grup społecznych.Z moich obserwacji wynika, że środowisko aktorskie do tego typu zachowań czuje sięszczególnie predysponowane, a jednocześnie bezkarne, tłumacząc to swoimpowołaniem aktorskim. Tzw. celebryci (nie mylić z artystami) celebrują główniearogancję i pogardę wobec innych, ukrywając często w ten sposób własną miernotęintelektualną. Publiczne wyśmiewanie się z najwyższych wartości (w tym śmierci)przy aplauzie środowiska i „sra..e” są tego najlepszymi przykładami.Gdzieś po drodze do wielkich pieniędzy zgubiono kulturę zarówno osobistą, jak izawodową. I to nie tylko w łódzkiej filmówce.I niestety jest to trend, a nie jednostkowy przypadek…
wtorek, 16 marca 2021
ARTInterwencje // Odcinek 03 // Krzysztof Jurecki. ROZMOWA - sztuka przez pryzmat Josepha Beuysa
sobota, 9 stycznia 2021
Książka "Kontynuatorzy tradycji Wielkiej Awangardy w fotografii polskiej w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku" (Muzeum w Gliwicach, 2020)
Beginnings of Photography in Slovakia: 1839 – 1918 (Martin Kleibl, SK)
100 év - 100 kép - 100 gondolat (Ádám Nádasdy, HU)
Kontynuatorzy tradycji Wielkiej Awangardy w fotografii polskiej w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku (Krzysztof Jurecki, PL)
In the category of Contemporary photography the jury selected following books:
Spiš: shadows and echoes (Alan Hyža, SK)
Lost Europe (Jan Dobrovský – Karel Cudlín – Martin Wágner, CZ)
Sudek and Sculpture (Hana Buddeus, CZ)
The exhibition of competing books is situated in the Exhibition Hall in University Library in Bratislava. The part of the exhibition are also the photography books selected in the previous years of the book contest since 2002".