Oglądając zdjęcia pierwszych absolwentów
LSF uświadomiłem sobie, że do prowadzenia szkoły fotograficznej potrzebnych
jest kilku pasjonatów o ważnym dorobku artystycznym (Lucjan Demidowski,
Marcin Sudziński), którzy będą zainteresowania młodych ludzi rozwijali w odpowiednim kierunku. Takimi dziedzinami są: fotoreportaż, fotografia mody, grafika
wydawnicza (np. autorskie albumy o fotografii), projektowanie stron WWW, ale także
np. portret fotograficzny (również w technikach dawnych), czy nawet fotografia
ślubna.
Nic na siłę, każdy powinien znaleźć to, co go interesuje
na najnowszej mapie fotografii, która staje się medium globalnym, ale zawsze czy
bardzo często wchodzącym w układy z innymi dziedzinami kultury. Oczywiście ideałem
jest życie ze sprzedaży fotografii artystycznej, ale tego doświadczają tylko
nieliczni.
Co mogę polecić szefowi Szkoły Karolowi Zienkiewiczowi?
Przy potencjalnej łatwości wykonywania „dobrych” zdjęć, w których strona techniczna
nie stwarza już takich problemów, jak dawniej (np. w latach 80. cz 90. XX w.), należy
zadbać o przygotowanie teoretyczno-historyczne z akcentem na rozwijanie
własnych koncepcji, w których określona wizja twórcza powinna być „własnym
bytem”, rozwijanym w oparciu o określoną wiedzę z określonym horyzontem
filozoficznym. Wydaje się on płynny, ale powinienem być nie „przygodnością
bycia”, co egzystencjalnym „doświadczeniem bytowania”, w którym groteska ważniejsza
jest od karykatury. Ktoś powie, że moje uwagi są zbyt lakoniczne, zbyt ogólne,
ale każdy adept fotografii zasługuje na inne traktowanie.
Pedagodzy powinni wytyczać drogi twórcze, nie zaś
narzucać określone interpretacje. Niestety mamy mało dobrych pedagogów! Ale
LSF jest przykładem, że po rocznym kursie można wykonać ciekawe prace, które w
krótki sposób skomentuję. Jeśli adepci szkoły potrafią rozwijać podjęte tematy lub przejść do kolejnych, to znaczy, że nie zmarnowali czasu.
1. Dyplom Klaudii Kozickiej Portrety dzisiejsze wykazuje największy aspekt kreatywny. Najbardziej też aktualny z potencjalnie z największym problemem do kontynuowania, jakim jest samotność młodych kobiet. Ważne są tu odbicia w lustrach oraz fotografowanie przez szyby i zasłony. Życie staje się mirażem.
2. Najbardziej dopracowany w sensie pokazania całości zakładanego problemu, jaki stanowi tytułowa maska, jest cykl Marzeny Knosali z bardzo dobrym opanowaniem długiej ekspozycji i wielokrotnej ekspozycji. Problem maski był i jest aktualny, a autorka świetnie panuje nad różnorodną formą.
M. Knosala i Lucjan Demidowski w czasie obrony. Fot. Monika Rokicka
3. Piotr Zugaj w Cukrowni pokazał dokument o wielkim aspekcie malarskości. Świetnie panował nad fotografowaną materią i pojawiającym się niekiedy intensywnym kolorem.
5. Greta Bartoś - Cielesna powłoka. Trudny do pokazania w monochromatyczności problem erotyzmu, nostalgii. Prace o charakterze malarskim i plakatowym z niebezpiecznym zbliżeniem się do abstrakcyjności, która przestaje znaczyć.
6. Emila
Stelmach i jej cykl Struktury. Zagrożeniem
jest formalizm pokazywanie struktur, które są "sztuką dla sztuki".
Struktura, zdaniem Claude Levi-Straussa, nie wyjaśnia niczego, tylko odnosi się do kolejnej struktury. Moim zdaniem abstrakcja przestała
już znaczyć chyba, że łączona jest z wypowiedzią
o charakterze figuratywnym.
7. Iwona Proc Weremczuk - Formy. Sugerowuje za pomocą ulotnego dymu różnych kształtów i form. Ostatecznym celem jest zabawa połączona z poszukiwaniem estetyki. Ale czy można dalej rozwijać ten cykl? Chyba nie?
8. Monika Walewska-Jaglarz - Odlewnia to zdegradowana fabryka w Lublinie "udekorowana" za pomocą kompozycyjnych prostokątów i kwadratów oraz piktorialnych w wyrazie chmur, aby przełamać smutek chwili. Ładny kolor, można ten cykl rozbudowywać za pomocą ludzi, panując w dalszym ciągu nad kolorem, który został, jak najsłuszniej, podporządkowany określonej wizji.
Fotografia jest narzędziem, które należy stosować zgodnie z własnym planem i całkowicie nad nim panować albo żyć w symbiozie lub w przyjaźni. Należny być świadomym relacji, w jakie można wejść z fotografią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz