Okolice Nowego Centrum Łodzi. Projekt pokazany w 2018. To jest autentyczna "potęga Łodzi". Kto wierzy, że będzie zrealizowany? Ja nie mam złudzeń....
Nieszczęściem polskiego życia polityczno-kulturalnego jest ustawianie konkursów na różne stanowiska, od przetargów na drogi, poprzez delegatury NIK, do dyrektorów w domach kultury czy galeriach i oczywiście muzeach. Dlaczego tak się dzieje? Brakuje skutecznych mechanizmów, które uniemożliwiałyby taką naganną praktykę. Nie ma też wolnych mediów oraz środowisk twórczych (związki artystyczne, stowarzyszenia), które krytykowałyby podejrzane poczynania władzy. Efektem tego jest uwiąd autentycznego życia artystycznego, kryzys polityki neoliberalnej, niedostatek nowej.
Przedstawiam program, który nie będzie zrealizowany. W 2000 roku władza SLD nie dopuściła mnie do konkursu na stanowisko dyrektora PGS w Łodzi (obecnie MGS). Przewodniczącą komisji była p. Jadwiga Kwaśniak, ówczesna dyrektor Wydziału Kultury. W 2017 roku w kolejnym konkursie nie ujawniono nawet, kto startował.... To świadczy o jego transparentności i dbaniu o przyszłość kultury w Łodzi.
Do programu zgłosiłem także ustnie w czasie "rozmowy z kandydatem" 06.12.17 trzy kolejne wystawy: Zbigniewa Libery, Ewy Partum i Zbigniewa Warpechowskiego. Nazwiska te przytaczam także dlatego, gdyż w protokole pokonkursowym nie ma o tym żadnego śladu. Są to de facto nie protokoły z obrad komisji, ale sprawozdawania z obecności członków komisji. Libera, Partum i Warpechowski to wybitni artyści, przez lata 60-80. związani z Łodzią, krytykowani bądź ignorowani przez oficjalne instytucje w mieście, jak ZPAP. Nigdy nie mieli wystaw czy spotkań w MGS i chyba na razie mieć nie będą.
Na razie widzę tylko butę i arogancję władzy oraz inercję tzw. środowiska. I nic nie wskazuje, że coś się zmieni w niedalekiej przyszłości. Chyba, że używając Benjaminowskiej metafory Transatlantyk niepostrzeżenie przemieni się w Titanica.... Na razie MGS postanie galerią miejską, w dosłownym znaczeniu tego słowa.
Bezużyteczne rzeczy, 2017, fot. K. Jurecki
Autorski program dla MGS w Łodzi
A)
Swój program pragnę rozwijać w potrójnym aspekcie: łódzkim, ogólnopolskim i
zagranicznym, prezentując artystów z innych krajów. Każdy z tych wątków jest
ważny, ale chciałbym także organizować wystawy łódzkich artystów za granicą
(np. galeria Fiducia w Ostrawie, Czechy). Przestrzeń Galerii Bałuckiej planuję przeznaczyć
dla promocji najmłodszego pokolenia artystów polskich. Chciałbym zachować
ciągłość wystawienniczą instytucji. Jeśli wystawy MGS są zaprogramowane i
zaawansowane w realizacji na rok 2018, to pragnąłbym je kontynuować. Realizacja
własnego programu, odbyłaby się głównie w latach 2019-2020. Zaznaczam, że
przedstawiony poniżej program jest realny i zobowiązuję się do jego realizacji
w ciągu trzech lat. Z wieloma wymienionymi w nim artystami współpracowałem.
Jako kurator zorganizowałem kilkadziesiąt wystaw i kilkadziesiąt pokazów
polskiego filmu eksperymentalnego i wideo. Tworzyłem także kolekcję Działu
Fotografii w Muzeum Sztuki w Łodzi, w której dzięki mojej inicjatywie znalazły
się prace m. in. Łodzi Kaliskiej, Zygmunta Rytki, Ireneusza Pierzgalskiego, Zofii
Rydet czy Jerzego Lewczyńskiego.
Program
wystaw na lata 2018-2020 odwołujących się do tradycji MGS i środowiska
łódzkiego
Historia
grafiki łódzkiej z kolekcji MGS.
Grafika warsztatowa (2018)
Wystawa
w OPS, pokazująca przegląd historyczny, podkreślająca znaczenie takich postaci,
jak: W. Strzemiński, K. Hiller, St. Fijałkowski, L. Rózga, A. Kabała. W.
Kaliński, A. Bartczak
Historia
grafiki łódzkiej z kolekcji MGS. Grafika projektowa
(2018)
W.
Strzemiński, B. Balicki, St. Łabędzki, T. Piechura, Sł. Iwański, i in.
Fotografia
a grafika w twórczości Ireneusza Pierzgalskiego
(2019)
Wystawa
konfrontowałaby prace z lat 60. i 70. ze zbiorów prywatnych i kolekcji
publicznych (MS w Łodzi). To moim zdaniem bardzo ważne realizacje, które
czekają na odkrycie.
Edward
Łazikowski. Wczesne prace (2018)
Artysta
w latach 60. i 70. oraz w 80. tworzył
szereg interwencji w przestrzeni miasta Łodzi, a także wykonywał mało znane
performances. Oprócz tego artysta malował obrazy metaforyczne, pokazane w
Krakowie w latach 60. Należy on do niedocenionych twórców o znaczeniu
ogólnopolskim, którego rolę na polu sztuki łódzkiej można porównać do Karola
Hillera.
Andrzej
Różycki. Pomiędzy etnografią a sztuką neoawangardową. Film i fotografa
(2020)
Tematem
wystawy byłyby filmy etnograficzne, odnoszące się do jego praktyki z zakresu
fotografii artystycznej skonfrontowane z kolekcją sztuki ludowej. Nigdy takiej
wystawy nie było, a istnieje bezpośredni związek pomiędzy filmem
etnograficznym, kolekcją sztuki ludowej artysty a fotografią. Różycki, o czym
pisałem kilka razy jest, moim zdaniem, najwybitniejszym żyjącym
przedstawicielem nurtu fotografii artystycznej w Polsce.
Józef
Szymańczyk. Wizje Polesia z końca lat 30. XX wieku
(2018)
Fotografie
ze zbiorów prywatnych pokazują unikatowy dokument z lat 30. XX, nigdy w Łodzi,
w wersji oryginalnych prac, niepokazywany. Fotograf mieszkał w Łodzi od 1985 do
2003 roku. Cały zbiór w negatywach liczy ok. 400 prac.
Jerzy
Krawczyk a fotorealizm w Polsce (2020)
Celem
wystawy będzie pokazanie oryginalności malarstwa Krawczyka w relacji do tematyki
wojny, Holocaustu oraz malarstwa fotorealistycznego w Polsce, rozwijającego się
od lat 70. (Ł. Korolkiewicz, M. Bernhardt, M. Benedyktowicz, A. Sadowski)
Historie
łódzkiego feminizmu (1970-2017)
Ewa
Partum, M. Samborska, Ewa Bloom-Kwiatkowska, Anka Leśniak. Ekspozycja ma
pokazać przemiany i ujawnić, czym był feminizm pierwszej fazy (lata 70.) i
kolejnych jego generacji.
Tradycja
i współczesność łódzkiego happeningu i performance (1970-2017) [2020]
(Zb.
Warpechowski, E. Partum, E. Łazikowski, Łódź Kaliska, Cezary Bodzianowski, Ola
Kozioł, Wiktor Polak). Zapisy wideo, fotografie oraz kilka performances w
przestrzeni OPS.
Kultura
Zrzuty. Żywa historia (1981-1990) [2020]
Ekspozycja
miałaby zaprezentować niezależną twórczość grupy Łódź Kaliska oraz innych
uczestników ruchu (J. Kryszkowski, T. Snopkiewicz, Zb. Libera, G. Zygier) w
kontekście sytuacji stanu wojennego.
Henryk
Ross. Kronika getta łódzkiego (1941-1944)
[2020]
To
analiza fotograficznej twórczości Rossa w kontekście kroniki Ch. Rumkowskiego,
znajdującej w Archiwum Państwowym w Łodzi. Zdjęcia będą powiększone i poddane
analizie: historycznej, antropologicznej i z zakresu historii fotografii.
Tomasz
Sobieraj. Bramy Ziemi Obiecanej. Fotografia
(2018)
Nigdy
niepokazany w Łodzi cykl ok. 100 czarno-białych prac, na który artysta otrzymał
stypendium MKiDN a w 2014 r. wydał autorski album. Jest to ważne dokonanie z
zakresu dokumentu fotograficznego, zrealizowane głównie na terenie dawnego
getta i śródmieścia.
Zbigniew
Olszyna. Malarstwo, obiekty, fotografia (2018)
Pokaz
młodego artysty w zakresie płynności idei i postmodernistycznego pastiszowania
w malarstwie, ale o surrealistycznych zależnościach.
Andrzej
i Mikołaj Smoczyńscy. Poza tradycyjne obrazowanie. Grafika i fotografia (2020)
Wystawa
pokaże wspólne idee braci, którzy pozostawali ze sobą w bliskich relacjach,
„zakochanych” w twórczości awangardowej z kręgu Strzemińskiego i Fijałkowskiego.
Wiktor
Polak. Funny Pics. Fotografia, wideo, rysunek (2020)
Twórczość
jednego z najbardziej oryginalnych artystów średniego pokolenia.
Pomiędzy
mediami. Krzysztof Cichosz i Małgorzata Kosiec (2018)
Porównanie
twórczości fotograficznej i malarskiej, która teoretycznie odwołuje się do
podobnych założeń teoretycznych z zakresu widmowości obrazu w czasach
postmodernizmu.
Magdalena
Samborska. Metki tożsamości. Mała retrospektywa (1996-2017) [2019]
Jej
twórczość może mieć podobne znaczenie dla sztuki polskiej, jak Ewy Partum,
ponieważ jest bezkompromisowa i tworzona na wysokim pułapie intelektualnym,
także z zakresu teorii i krytyki artystycznej.
Fotografia
artystyczna w Łodzi w XXI wieku
(2018)
Próba
podsumowania twórczości uznanej (A. Różycki, M. Samborska, G. Przyborek) z
dokonaniami młodych absolwentów szkoły filmowej (P. Zbierski) i ASP (A.
Chojnacka, A. Chrzanowski, A. Orlikowska).
.
Malarstwo
Bartłomieja Otockiego
(2018)
Prezentacja
dorobku jednego z najważniejszych malarzy wywodzących się z Łodzi oraz jego
eksperymentów okołofilmowych.
Malarstwo
i wideo Piotra Kotlickiego
(2018)
Pokazanie
dorobku jednego z najbardziej znaczących malarzy i twórców wideo średniego
pokolenia.
W
kręgu mitów. Natalia Kalisz
(2018)
Przegląd
dorobku graficznego jednej z najbardziej utalentowanych artystek młodego
pokolenia.
Krytycy
łódzcy proponują. Ciąg dalszy…
Ekspozycja
odwołuje się do idei wystawy z galerii Manhattan (1997). Zaprezentuje
środowisko łódzkich krytyków, którzy mają wskazać to, co ich zdaniem jest
najwartościowsze w sztuce łódzkiej. Bez cenzury, bez wskazywania prymatu
określonych mediów czy uczelni.
Historia Galerii
Manhattan
Przypomnienie historii i
najciekawszych zjawisk w kulturze łódzkiej, jakie miały miejsce w znanej
galerii kierowanej przez K. Potocką. Ekspozycja odpowie na pytanie, co
pozostanie po galerii?
Wystawy
o przesłaniu ogólnopolskim
V
Biennale Sztuki w Piotrkowie i Łodzi Pomiędzy
katastrofizmem a postkatastrofizmem (2019)
Wystawa historyczna
odbędzie w Łodzi, zaś ogólnopolski konkurs w Piotrkowie.
Łukasz
Korolkiewicz i malarstwo fotorealistyczne w Polsce (2019)
Twórczość
Korolkiewicza od lat 70. do chwili obecnej będzie skonfrontowane z obecną falą
fotorealizmu polskiego (B. Białecka, M. Moskwa).
Malarstwo
polskie. Stan aktualny. Od Fotorealizmu, poprzez nowy surrealizm, do abstrakcji (2020)
Pokazane
będą główne prądy i twórcy (W. Sasnal), fotorealizm (B. Otocki) i nowy
surrealizm (M. Wielek-Mandrela) oraz tradycja abstrakcji (S. Marzec, M.
Frydrych, W. Leder).
Małgorzata
Wielek-Mandrela i Magdalena Moskwa. Relacje obecności (2020)
Porównanie
bliskich sobie postaw ideowych, ale różnych w materializacji malarskiej.
Wystawa skupi się na portrecie.
Krzysztof
Ligęza. Drzewa-Cienie-Śnienie
(2018)
Wystawa
fotografii odwołującej się do pojęcia archetypu i surrealizmu, ale o
charakterze symbolicznym.
Borys
Makary. They
were wobec fotografii reklamowej (2018)
Prace
nawiązujące do Man Raya, ale wykonane także w kontekście fotografii reklamowej.
Fotografia
polska w drugim dziesięcioleciu XXI wieku
(2020)
Ekspozycja
mająca podsumować ostatnią dekadę we wszystkich jej przejawach. Od nowego
dokumentu, poprzez inscenizację, reportaż, fotografię mody po fotoblogi.
Janusz
Leśniak. Od elementaryzmu do koncepcji mandali. Fotografie z lat 1978-2015
Twórczość
jednego z najważniejszych polskich fotografów polskich. Wystawa retrospektywna.
Andrzej
Dudek-Dürer, czterdzieści lat „sztuki butów”. Fotografia, grafika, wideo,
performance
Pokazanie
twórczości wideo, muzyki eksperymentalnej, graficznej, fotograficznej a także w
zakresie performance z okazji 40-lecia „sztuki butów”.
Cyberfoto.
XXI międzynarodowy konkurs fotografii cyfrowej (2018, 2019, 2020).
Prezentacja
najciekawszych prac z najstarszego i najważniejszego w Polsce konkursu, który od
1997 roku odbywa się w Częstochowie. Nagradzani bywają często fotografowie z
Łodzi.
Wideo-art
w Polsce od lat 80. XX do początku XXI wieku. Zapomniane aspekty (2018)
Twórczość znanych (Z. Rytka, A. Dudek-Durer, A.
Baumgart, A. Grabowski, A. Rzepecki) i mniej znanych (M. Rogulski, M. Zygmunt,
A. Orlikowska, W. Polak, M. Brzeziński), która ma być pytaniem o historię i
status sztuki wideo w Polsce.
Zbigniew Libera, [Laleczka], 1987, fotokolaż, flamaster
Zagraniczne
Gabriela
Morawetz. VANISHING DECONSTRUCTIONS.
Wystawa retrospektywna
Ekspozycja polskiej
artystki mieszkającej w Paryżu. Fotografia, wideo, obiekty przestrzenne.
Dorota
Sadovska. Żywoty świętych. Malarstwo i fotografia
Twórczość bardzo znanej słowackiej feministki, która
uprawia fotorealizm i tworzy instalacje fotograficzne. Jej prace znajdują się
m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Pradze.
Reiner
Riedler. Fake Holidays
Wystawa austriackiego fotografa na temat obecnej
sztuczności życia.
Sylwia
Kowalczyk. Lethe…
Wystawa polskiej artystki mieszkającej w Szkocji o
rytuale przejścia na „drugą stronę”, zrealizowana w formie fotokolażu.
Wolfgang Kahlen. Tribute to
Tibet. Video, photography
Prace niemieckiego artysty poświęcone ludziom,
kulturze i przemocy skierowanej przeciw Tybetowi. Artysta związany był także z
polską sceną niezależną lat 80., przyjaźnił się z W. Bruszewskim, którego
ekspozycję można byłoby pokazać z jednej z galerii Kahlena.
Katerina Mistal. Mapping
Europe. Limits of EU. Photography
and video
Wystawa na temat UE i jej symbolicznych granicach.
Szwedzka artystka za pomocą dzieci tworzy konceptualne znaczenia w bardzo
malarskich pracach.
Piękno i nostalgia czarnych
kobiet w Afryce i na Kubie w cyfrowych pracach belgijskiego twórcy, który w ten
sposób składa hołd anonimowym prostym kobietom.
b) W ofercie dla dzieci
organizowane będą warsztaty przy okazji poszczególnych ekspozycji, a w dalszej
przyszłości w przestrzeni OPS będzie wydzielone niewielkie miejsce
zabawowo-artystyczne, gdzie po obejrzeniu ekspozycji dzieci będą mogły się
bawić, np. rysując na kartonach. Organizowane będą także tematyczne lekcje
muzealne poświęcone sztuce XX wieku, w tym technologiom artystycznym różnych
dyscyplin (grafika, fotografia). W programie powinny pojawić się systematyczne oprowadzania
kuratorskie po wystawach skierowane do młodzieży szkół licealnych i bardziej
zaawansowane dla studentów ASP, połączone z dyskusją o ekspozycji.
Pojawią się konkursy tematyczne
w zakresie: fotografii, rysunku, wideo na temat Łodzi i jej historii w
kontekście ogólnopolskim: Stulecie Polski
niepodległej; Oblicza łódzkich graffiti; Stare i nowe. Od eklektyzmu do
ponowoczesności. Architektura w Łodzi.
c)
Chciałbym przygotować wystawę o charakterze promocyjnym w dotyczącą tradycji
awangardowej w Łodzi pt. Nasze
artystyczne dziedzictwo wczoraj i dziś. Strzemiński, Kobro i Hiller, oraz nawiązać
bliższe kontakty z innymi łódzkimi instytucjami na temat organizowania
wspólnych wystaw, np. z Centrum im. Edelmana w rocznicę likwidacji getta, z Muzeum
Kinematografii na temat filmu eksperymentalnego, z AOK w ramach promocji
wybitnych studentów a z MMŁ w promocji młodych absolwentów szkół artystycznych.
d)
Będąc kuratorem Muzeum Sztuki w Łodzi zdobyłem środki finansowe na zorganizowanie
dużych wystaw (Z. Rydet, Z. Rytka, J. Lewczyński, Fotografia polska lat 90.) współpracując z określonymi instytucjami
(Muzeum Narodowe we Wrocławiu, galeria FF, BWA w Zielonej Górze, wydawnictwo
KROPKA we Wrześni, BWA w Bielsku-Białej), które tworzyły wspólny budżet i
wydawały wspólny katalog. Drugim sposobem jest pozyskiwanie grantów na wystawy
z MKiDN w Warszawie. Będę zabiegał także o pozyskiwanie środków z Funduszy
Europejskich.
e)
Planuję współpracę w zakresie biennale sztuki i festiwalu performance z Ośrodkiem
Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim (dyr. P. Gajda), w zakresie
fotografii z galerią Art Foto w Częstochowie, w zakresie większych ekspozycji z
BWA Katowice (dyr. M. Kuś), CSW Łaźnia w Gdańsku (dyr. J. Charzyńska), galerią
Wozownia w Toruniu (dyr. A. Jackowska) i z Muzeum Narodowym we Wrocławiu
(kurator A. Sobota), w zakresie plakatu z Muzeum Plakatu w Wilanowie (kurator
M. Knorowski). Z tymi instytucjami współpracuję od kilku lat. W zakresie wystaw
międzynarodowych chciałbym współpracować w Central European House of Photography
w Bratysławie (dyr. V. Macek) oraz z festiwalem FOTOSEPTIEMBRE USA. International Photography Festival w San
Antonio (dyr. M. Mehl), a także z Interphoto Festival (Białystok, dyr. G.
Jarmocewicz) oraz z Kaunas Photo Days na Litwie. Z wyżej wymienionymi
instytucjami mam bliskie kontakty.
f)
Chciałbym spróbować zbudować nową publiczność przy pomocy zorganizowania ogólnopolskiego
Biennale Sztuki (np. połączonego z V Piotrkowskim Biennale, programu którego
jestem autorem). Publiczność należy zachęcić darmowymi uprowadzeniami po
wystawach, spotkaniami z ciekawymi artystami, krytykami sztuki oraz organizacją
dyskusji i seminariów na ważne współczesne tematy. Publiczność trzeba „kusić”
za pomocą mediów społecznościowych (Facebook) oraz blogami (np. Jureckifoto).
Ważne jest szczególnie, aby w profesjonalnych magazynach („Format”, „Arteon”,
„O.pl”) ukazywały się teksty o ekspozycjach z MGS. Należy próbować stworzyć
nowe relacje z Radiem Łódź i telewizją regionalną, a także z TV Kultura i II pr.
Polskiego Radia oraz pozyskać stałych sponsorów medialnych.
g)
Należałby realizować krótkie formy wideo o wystawach i zamieszczać je na
Facebooku, jak czyni to np. galeria Wozownia z Torunia. W przypadku ważnych ekspozycji
byłyby to krótkie profesjonale filmy (np. przygotowane przez Opus Film) i umieszczać
je na stronie www MGS i Youtube, gdzie powinny być także zamieszczane ciekawe
dyskusje i wydarzenia.
Grafitti braci Os Gemeos, ul Roosvelta 5, 2015. [Już jest bardzo zniszczone]. Fot. K.Jurecki, luty 2018